Billboardy za zenitem, české AD24 staví platformu nové generace

Svět venkovní reklamy se mění. „Obyčejné“ billboardy nebo bigboardy s tištěnou reklamou jsou stále častěji nahrazovány chytrými obrazovkami, které kromě vizuálně přitažlivějšího obsahu dokážou reklamy cílit i podle toho, kdo před nimi v daný moment stojí.

Přesně takové teď po Česku rozmisťuje tuzemská společnost AD24, jež staví komunikační platformu nové generace založenou na hyperlokálním cílení. Moderní technologie však chce využít i pro narovnání podmínek mezi inzerenty a majiteli reklamních ploch. A k poskytnutí vizibility veřejným institucím či neziskovým organizacím.

Platforma AD24 nabízí tři druhy cílení. První dva jsou podle lokality a typu provozoven, čímž se ve své podstatě oproti klasickým billboardům nebo plakátům neliší – například obyvatele úzce zaměřeného okolí osloví v místní večerce, širší spádovou oblast a aktivně žijící lidi třeba ve fitness centru.

Spoluzakladatel a šéf startupu AD24 Radek Šalomon

AD24 však k chytrým obrazovkám připojuje kamery a díky spojení s umělou inteligencí dokáže poznat věkové rozmezí nebo pohlaví lidí, kteří před nimi stojí. Konkrétní kampaň pak obrazovka zobrazí třeba jen v případě, že se před ní nachází právě osoba z vybrané skupiny. „Samozřejmě lze všechny tři druhy cílení kombinovat a dosáhnout průniku přesně tak, jak inzerent potřebuje,“ vysvětluje pro CzechCrunch Radek Šalomon, spoluzakladatel AD24.

Platforma oproti klasickým nosičům dokáže technologie využít také k výrazně lepší analytice zásahu reklamy, čímž částečně řeší i typický problém outdoorových a offline kampaní. Pokud člověk kolem obrazovky jen projde, platforma jej nezaznamená. Na to je potřebné, aby daná osoba plochu obrazovky opravdu zhlédla. Data se neprodleně přenáší do cloudu a inzerent vidí výsledky v reportingu.

„Výhodou celé platformy je i fakt, že žádným způsobem neprofiluje ty, co na obrazovku koukají. Umí rozpoznat věk i pohlaví, ale nikam si neukládá záznam kamery nebo obrázky z ní. Využívá pouze datovou interpretaci a ani ta neopouští daný ADbox. Je tak plně v souladu s GDPR i naším vnitřním pocitem, kdy sami klademe velký důraz na ochranu svého soukromí,“ utvrzuje Šalomon.

Cíl 400 obrazovek do konce roku

Devětatřicetiletý podnikatel se do vývoje systému společně se svým týmem pustil v roce 2018, celý produkt i systém si firma vyvíjí sama. Hardware (který obrazovky propojuje, ne samotné displeje) AD24 poskládalo od prvního do posledního šroubku. Software byl pak naprogramovaný tak, aby byl zcela bezúdržbový a v případě potřeby se sám restartuje a obnoví.

Vývoj platformy, která je stavěna modulárně, aby šla maximálně přizpůsobit různým potřebám, vyšel na jednotky milionů korun, které do firmy vložil čtyřčlenný zakládající tým. Ve druhé polovině loňského roku pak došlo na testování systému v pěti provozovnách v Praze a Středočeském kraji, což týmu přineslo velké množství dat, se kterými pak mohl pracovat na dalších vylepšeních.

Aktuálně je tak platforma v plném provozu na 10 obrazovkách a AD24 připravuje další nová místa, funkce a možnosti. V letošním roce se firma zaměří zejména na škálování po České republice, kde chce do prosince rozmístit 400 displejů a pracuje na zvětšení sítě obrazovek v provozovnách. „Postupně skládáme jednotlivé dílky do sebe, abychom obsáhli jednotlivé typy provozoven v takovém počtu, aby byly více atraktivní pro všechny inzerenty,“ říká Šalomon.

Platforma AD24 však nemá být prospěšná jen komerčním inzerentům nebo veřejnému sektoru. Už od svých začátků je postavena tak, aby umožňovala inzerci a propagaci zdarma také nekomerčním aktivitám – neziskové projekty i jednotliví občané mohou platformu využívat bezplatně. Pro tyto účely je na každé obrazovce vyčleněno minimálně deset procent provozu.

Obrazovka AD24

Narovnat podmínky mezi inzerenty a majiteli reklamních ploch

„Chceme, aby hyperlokální cílení mohly využít i menší projekty a daly o sobě vědět přímo svému okolí, pro které své přínosné služby nabízí. Víme, že je po celé republice mnoho skvělých lidí, kteří pomáhají a dělají něco pro ostatní, kteří o tom často netuší. Chceme takto pomoci, aby se o nich jejich okolí dozvědělo,“ vysvětluje Šalomon.

Celková vize AD24 je totiž přinést do oboru větší transparentnost a pomoct narovnávat podmínky mezi inzerenty a majiteli reklamních ploch. Tenhle cíl tuzemská technologická společnost naplňuje právě díky novým možnostem propagace produktů či služeb na takové úrovni, aby byla prezentace dostupná i pro menší a lokální podnikatele, kteří by si jinak outdoorovou kampaň nemohli dovolit. To vše však při zachování střídmosti.

„Nechceme přispívat k zahlcení venkovních prostor reklamou a reklamním smogem. My sami nemáme rádi, když reklama visí na zdi historické budovy nebo nám reklamní totemy překáží v chůzi po chodníku a musíme se jim vyhýbat. Navíc pozornost procházejících lidí k těmto druhům reklamních nosičů je krátká a má spíše efekt pro brand awareness,“ popisuje Šalomon.

Místo toho se AD24 soustředí na rozmísťování reklamních obrazovek do míst, kde jsou lidé v klidu, nepospíchají, čekají a svůj čas tráví jinak. V takovém případě jim totiž obrazovky nepřekáží, neomezují jejich aktivity, a pokud chtějí, mohou se díky nim lidé dozvědět zajímavé informace z okolí – při nezájmu obrazovky ignorují.

Tento článek i text byl připraven za pomoci prostředků financovaných z Evropských strukturálních a investičních fondů, realizovaných skrz Operační program Praha - pól růstu ČR. Více se o našich projektech podporovaných EU dozvíte na stránce Dotace EU na naše webu.